zondag 30 september 2018

Piano & A Microphone


Bij Valckenaers & Vanhoudt op 30 september o.m. earcandy van Prince, uit zijn nieuwe plaat 'Piano & A Microphone 1983', een uit oude tapes gedistilleerde solorepetitie, opgenomen in de Kiowa Trail home studio in het huis van Prince in Chanhassen, Minnesota.
Why The ButterfliesThe Prince Estate/Allen Beaulieu
Why The Butterflies
Maar deze week beginnen we V&V met 'Antarctic Tic' van Walter Hus uit zijn nieuwe plaat 'Supersonic Flora'. Een uitgave van Igloo Records waarop Hus een aantal van zijn eigen klassiekers een nieuwe jas aanmeet als solopiano-stukken. Muziek oorspronkelijk geschreven voor combinaties van meerdere spelers zoals strijkkwartet of orkest en nooit bedoeld om maar met tien vingers te worden gespeeld. Bij die nieuwe cd hoort ook een hele concertreeks. Ook mooi: 'Beyond the Valley of a Day in the Life', een tapecollage uit 1977 van The Residents. Hardy Fox, één van de mannen achter dat mysterie is blijkbaar de pijp uit, dat liet hij vorige zondag zelf weten op zijn website: "Ik ben dood of toch bijna." The Residents zijn nooit voor één gat te vangen geweest en ze blijven consequent. Een frisse combinatie is de Mexicaanse zangeres Magos Herrera samen met het ensemble Brooklyn Rider. Hun nieuwe plaat Dreamers is net verschenen bij Sony. En dan is er ook 'Knock That Statue Down', Marc Ribot op zijn nieuwe plaat 'Songs Of Resistance 1942 - 2018', waar ondermeer ook Tom Waits op meedoet.“One fine morning I woke up early to find the fascist at my door”, zingt hij daarop in een beklijvende versie van het Italiaanse Partizanenlied 'Bella Ciao'. De protestsong komt noodgedwongen terug, na de Charlottesville-rally en in de Trump-jaren. Je moet wat, toch?

Geen opmerkingen: