zondag 4 maart 2018

Stemmingmaker


Foto Gerrit Valckenaers door Johan Jacobs voor DS Weekblad 3/3/18
Valckenaers & Vanhoudt met muziek van Tigran Hamasyan, Itoko Toma, GoGo Penguin, Federico Albanese, Richard Youngs, Misha Mengelberg, Robert Wyatt, Jorg Widmann, Rolf Wallin en Debashish Bhattacharya. En lectuur uit de Standaard Weekblad van 3 maart 2018: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180302_03386448


Bart Vanhoudt
Presentatie: Bart Vanhoudt
Samenstelling: Gerrit Valckenaers
Contact: vv@klara.be
  • Tigran Hamasyan: Rays of Light (Comp. Tigran Hamasyan) - For Gyumri EP - Nonesuch 7559793257 - [0:03:47]
  • Itoko Toma: Clearly Clear (Comp. Itoko Toma) - When the World Will Mix Well - Schole 049 - [0:02:58]
  • Il Suonar Parlante; Vittorio Ghielmi: Cantec de leagan (Comp. Anoniem) - Gypsy Baroque - Alpha 392 - [0:03:27]
  • GoGo Penguin: Prayer (Comp. GoGo Penguin) - A Humdrum Star - Blue Note 06025 6716732 - [0:02:54]
  • Federico Albanese: We Were There (Comp. Federico Albanese) - By the Deep Sea - Neue Meister 0300968NM - [0:03:37]
  • Richard Youngs: Broke Up By Night (Comp. Richard Youngs) - Under Stellar Stream - Jagjaguwar JAG157 - [0:05:09]
  • Sufjan Stevens: Tonya Harding (In Eb major) (Comp. Sufjan Stevens) - Tonya Harding - Asthmatic Kitty Records AKR375 - [0:04:02]
  • Brion Gysin: Pistol Poem Pt. 2 (Comp. Brion Gysin) - Recordings 1960-1981 - Perdition Plastics PER 004 - [0:00:40]
  • Janne Mark, Arve Henriksen, Esben Eyermann, Henrik Gunde, Gustaf Ljunggren, Jesper Uno Kofoed: Pilgrim (Comp. Janne Mark) - Pilgrim - Act 9735-2 - [0:05:40]
  • Jacqueline Humbert & David Rosenboom: How Much Better If Plymouth Rock Had Landed On the Pilgrims (Section VIII, Excerpt) (Comp. Jacqueline Humbert; David Rosenboom) - J. Jasmine: My New Music - Unseen Worlds UW16 - [0:04:42]
  • Poppy Ackroyd: Paper (Comp. Poppy Ackroyd) - Resolve - One Little Indian TPLP1430 - [0:04:35]
  • Misha Mengelberg: Instant Composition 5/Vi/'72 (Comp. Misha Mengelberg) - Epistrophy - Instant Composers Pool ICP 015 - [0:03:28]
  • Robert Wyatt: Alifib (Comp. Robert Wyatt) - Solar flares burn for you - Cuneiform Records Rune 175 - [0:03:15]
  • Mônica Vasconcelos: London London (Comp. Caetano Veloso) - The São Paulo Tapes: Brazilian Resistance Songs - Monica Vascocelos MOVAS 005 - [0:04:46]
  • Melanie De Biasio: Afro Blue (Comp. Mongo Santamaria) - Lilies - PIASL070LP/ 962.A159.042 - [0:04:33]
  • Hannah Epperson: 40 Numbers (Iris) (Comp. Hannah Epperson) - Slowdown - Listenrecords TR019 - [0:03:33]
  • Matthew Herbert: Fountain (Comp. Matthew Herbert) - A Fantastic Woman (Original Motion Picture Soundtrack) - Milan 36937 - [0:01:41]
  • Antoine Tamestit, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Daniel Harding: Concerto voor altviool en orkest: V. Aria. Molto Adagio (Comp. Jorg Widmann) - Widmann: Viola Concerto - Harmonia Mundi HMM902268 - [0:06:16]
  • Leonard Bernstein: New York Philharmonic Orchestra: Central Park in the Dark (Comp. Charles Ives) - Classics in America - Deutsche Grammophon 469 277-2 - [0:07:17]
  • Peter Herresthal; Arctic Philharmonic Orchestra; Øyvind Bjorå: Under City Skin: II. The Park at Night (Comp. Rolf Wallin) - Eivind Buene: Violin Concerto & Miniatures - Rolf Wallin: Under City Skin & Appearances - BIS 8019 - [0:07:13]
  • Mich Gerber: Col Legno (Comp. Mich Gerber) - Shoreline - Mystery Way Records - [0:07:46]
  • Matthew Barley: Improvisation on Tavener Themes (Comp. Matthew Barley) - 99 Words - Signum Classics SIGCD 519 - [0:05:08]
  • Voces8: Mother of God, Here I Stand (The Veil of the Temple) (Comp. John Tavener) - Lux - Decca 4788053 - [0:02:52]
  • Claire Thomas And Susan Vezey: Bright Waves (Comp. Claire Thomas; Philip Sanderson) - Perspectives and Distortion - Cherry Red B RED 15 - [0:05:48]
  • Debashish Bhattacharya: Ras Tarang (The Waves of Desire) (Comp. Trad.) - The Rough Guide to Acoustic India - World Music Network RGNET1361CD - [0:17:03]

Op vraag van o.m. Dhr. W.De Bleser en met dank aan DS Weekblad 03/03/2018:

Wat is uw vroegste herinnering?
De bloemen in de tuin van mijn grootmoeder, in mijn herinnering zijn ze reusachtig hoog. Van in de eerste kleuterklas herinner ik me de poppenkast, steevast Roodkapje en de wolf. Het moet mijn eerste contact met verhalen zijn geweest.
Welke levende persoon bewondert u het meest?
Robert Wyatt. Zelfs als hij het telefoonboek zou zingen, zou ik smelten.
Wat was vandaag uw eerste gedachte?
Hoe laat ik die wekker binnen 10 minuten nog eens aflopen?
Wat is uw meest onhebbelijke karaktertrek?
Perfectionisme. Het kost me veel nachtrust en het is niet altijd fijn voor mijn omgeving.
Welke eigenschap stoort u het meest bij anderen?
Arbitraire meningen, heilige overtuigingen met beangstigende simplificaties. Als je van musiceren iets kan leren, is het net zin voor nuancering, naar elkaar luisteren en samen iets onzegbaar moois doen ontstaan.
Wat is uw dierbaarste bezit?
Mijn collectie min of meer gestemde stenen, waarvoor ik jarenlang, vakantie na vakantie, materiaal heb bijeengesprokkeld. Ik maak vaak muziek met objets trouvés, maar voor deze verzameling heb ik toch veeleer gezocht dan zomaar gevonden.
Kent u een gedicht uit uw hoofd of een passage uit een boek?
Ut queant laxis, de hymne waaruit Guido van Arezzo de notennamen heeft afgeleid.
Wat is uw favoriete zintuig?
De oren. Ik ben gefascineerd door geluid.
Als u naar de toekomst kijkt, wat ziet u dan?
Ik balanceer tussen hoop en vrees. Gelukkig zie ik rond mij vooral hoopvolle mensen.
Wat maakt u ongelukkig?
Het voortschrijdende vervangen van cultuur door entertainment.
Welke stopwoorden en -zinnetjes gebruikt u te veel?
‘Ik weet niet, maar…’
Als u terug in de tijd kon reizen, waarheen zou u gaan?
Naar het Parijs van net voor de Eerste Wereldoorlog, naar het Wenen van Mozart en Jozef II, en naar het Venetië van rond 1600 – om met eigen ogen de opstelling van de zangers in de San Marco te zien en te horen.
Noem één ding dat de kwaliteit van uw leven zou verbeteren.
Tijd.
Wat beschouwt u als uw grootste prestatie?
Ik kijk zelden achterom, dus ik ben er meestal van overtuigd dat ik aan mijn beste programma ooit bezig ben. Ik ben heel blij met het boek over Venetië (De klank van de stad) dat ik samen met Eric Min aan het schrijven ben. En ik hoop dat ik met muziek wat schoonheid en troost heb gebracht. Er zijn best veel radioprogramma’s en voorstellingen waar ik oprecht blij om blijf.
Wat is uw favoriete geur?
Seringen.
Wanneer hebt u het laatst gehuild en waarom?
Bij de slotscène van het jeugdtheaterstuk Klutserkrakkekilililokatastrof van mijn dochter Katrien. De acteurs en een deel van het publiek vormen daarin een bonte Kusturica-stoet, die hartverwarmend is na de hilarische maar tragische knoeiboel die de personages eerst van hun leven hebben gemaakt. Emotionele muziek in combinatie met een indringend beeld kan me als een mokerslag treffen. Ik heb tranen met tuiten gehuild bij de Bach-in-de botsautootjes-scène in Bernadetje van Alain Platel, of bij S.S. Hangover, het bootje vol muzikanten van Ragnar Kjartansson op de Biënnale van Venetië in 2013.
Wat is het dichtste dat u ooit bij de dood bent geweest?
Toen ik als tiener naar een van mijn eerste popconcerten ging, viel een luidspreker van een dj vanop het balkon pal voor mijn voeten in stukken. Ik werd bijna letterlijk verpletterd door de muziek.
Welke song mogen ze spelen op uw begrafenis?
Max Regers bewerking voor strijkers van Bachs O Mensch, bewein dein Sunde gross.
Hoe wilt u herinnerd worden?
Ik hoop dat ik wat liefde voor muziek heb kunnen doorgeven.

Geen opmerkingen: